Swevers Vastgoed

gratis schatting 011 255 155
Al het vastgoed nieuws

Verhuis checklist: alles perfect onder controle

Ben je bezig met een verhuis voor te bereiden? Veel mensen nemen de hele verhuis voor hun eigen rekening, zonder hulp van gespecialiseerde verhuisdiensten. Van meubelverhuis tot transport, alles doen ze zelf. Natuurlijk is de ‘to do’-lijst van zo’n zelfgeorganiseerde verhuis bijzonder omvangrijk.

Maar zelfs als je een professionele verhuisdienst inschakelt, zal je nog op tijd moeten beginnen met plannen om alles op tijd klaar te hebben en geen deadlines te missen.

Met deze checklist hou je alles stevig in de hand

Begin op tijd met opruimen en schoonmaken en vergeet daarbij de zolder en de kelder niet. Bruikbare meubels die je niet mee(r) wil verhuizen, kan je binnenbrengen bij sociale centra, buurthuizen, tweedehandswinkels of liefdadigheidsinstellingen. Ander groot afval moet je naar het containerpark doen. Tip: Zoek tijdig de openingsuren en voorwaarden over hoeveelheden en aantal bezoeken per dag op.

Vraag vakantie aan voor de dag van je verhuis. Plan het misschien ook voor een weekend of vraag een extra dag aan, want verhuizen kan fysiek en mentaal zwaar zijn. Een extra dag om te herstellen is misschien geen overbodige luxe.

Bepaal op voorhand de transportcapaciteit die je al hebt of (nog) nodig hebt. Of je nu een verhuisdienst inhuurt of het zelf gaat vervoeren, je weet best op voorhand hoe groot de truck moet zijn, die je wil (in)huren, of hoeveel keer je op en af zal moeten rijden met je eigen wagen, of hoeveel vrienden je zal moeten vragen om een handje (of wagen met grote koffer) toe te steken. Verhuisdiensten stellen wel eens tools ter beschikking om te berekenen welke laadcapaciteit je nodig zal hebben. Tip: Hou een checklist bij met het aantal dozen en losse meubels, indien mogelijk met afmetingen.

1
Of je nu de verplaatsingen zelf doet of uitbesteedt aan een verhuisbedrijf, begin 8 weken op voorhand met plannen! Zorg voor geschikt vervoer (liefst een ruimte bestelwagen of kleine vrachtwagen, of voldoende vrijwilligers die beschikken over laadruimte in hun wagens) en zorg voor een chauffeur die met het vervoer over en weer kan rijden, moest je zelf niet over een geschikt rijbewijs beschikken, of moest je nodig zijn om op locatie alles te coördineren.

Begin op tijd met het inroepen en inzetten van verhuis- en renovatiehulp. Zodra de verhuisdatum vastligt, ligt je best al je vrienden en andere ‘hulplijnen’ in.

Vraag zowel een parkeerverbod aan voor de oude en de nieuwe woning, zodat je op je gemak voor de deur kan parkeren voor de verhuis.

Neem voldoende tijd om de inrichting van je nieuwe woning te plannen. Kies je voor nieuwe meubelen dan kan je wel eens geconfronteerd worden met lange levertermijnen en je wil waarschijnlijk niet te lang op de grond slapen. Verder is het ook gemakkelijk om op voorhand al de juiste dozen in de juiste kamer te zetten. Dat spaart tijd uit achteraf.

Stem de dagen van je verhuis van de ene locatie naar de andere op elkaar af, zodat je je geen zorgen moet maken over een tijdje dakloos zijn of je meubels niet kunnen plaatsen.

2Hou een checklist bij: wie moet er geïnformeerd worden over de verhuis, wie heeft het nieuwe adres nodig? Enkele van de belangrijkste instanties om je adresverandering aan te geven, zijn het gemeentehuis, de gas- en elektriciteitsleverancier, telecom- en televisieprovider, banken, (huurders)verzekeringen, …

Tref indien nodig een regeling met de postdienst om je post bij te houden of door te sturen naar je nieuwe adres. Zo gaan er geen zendingen verloren en kan je nadien aan iedereen met het verkeerde adres laten weten dat je verhuisd bent.

Zorg ervoor dat je je voorraad huisraad wegwerkt, zodat je niet overbodig veel eten moet meesleuren. Denk bijvoorbeeld aan diepvriesproducten. Begin ook op tijd met het ontdooien van het vriesvak van je ijskast. Vergeet wel geen drank en versnaperingen achter de hand te houden voor jezelf en de verhuishulp op de dag(en) van de verhuis.

Koop, leen of vraag tijdig (ruim) voldoende verhuisdozen. Een 3-kamer appartement kan al gemakkelijk tot 100 dozen vullen. Transportbedrijven staan er ook vaak op dat het kartonnendozen zijn. Voorzie ook dekens om spullen mee af te dekken of te beschermen, vuilniszakken (om in je spullen te snoeien, maar ook om als bescherming voor sommige spullen te gebruiken), riemen om dozen bijeen te houden en indien nodig afdekfolie, als extra bescherming.

Stel op papier (of via een online tool) al een meubelplan op. Zo voorkom je dat meubelstukken op ongelukkige plaatsen terechtkomen en je dubbel werk hebt. Overhandig een kopie van je plan aan alle helpers, en hang een reserve-exemplaar in de nieuwe woonst. Tip: Meet op voorhand alles op, om een representatief plan op te stellen. Zo sta je niet op de dag van de verhuis voor het probleem dat een kast of zetel niet past.

Wie slim inpakt, spaart spierkracht uit. Laad de dozen niet te zwaar in. Vul dozen nooit volledig met boeken. Kies er bijvoorbeeld voor om maar enkele boeken onderaan de doos te leggen en verder de doos op te vullen met lichte kleren. Labels en cijfercodes op de dozen kunnen achteraf een hoop werk uitsparen. Zo komen de dozen in de juiste kamers terecht en weet je al wat er ongeveer inzit.

Heb je (kleine) kinderen? Probeer een babysit te regelen op de dag van de verhuis.

3
Maak de oude woning schoon nadat je het hebt leeggehaald. Dat vergemakkelijkt de overdracht aan de nieuwe eigenaar en zo kan je gemakkelijk contoleren of je niets vergeten bent.

Noteer de meterstanden voor elektriciteit, gas en water in het oude én in het nieuwe huis en communiceer deze gegevens met alle betrokken dienstverleners. Stel een verhuisprotocol op met alle voorwaarden, gedrag, maatregelen om de verhuis vlot te laten verlopen. Steek hier misschien ook foto’s bij van belangrijke spullen om de staat voor de verhuisdag vast te leggen. Zo kan je bij eventuele transportschade bij de verhuis-/verzenddienst gaan klagen en een compensatie vragen.

Laat jezelf tijdig (binnen de wettelijke termijn, afhankelijk van de regio) op je nieuwe locatie registreren. Vergeet hierbij je auto niet, want ook die moet op een andere locatie gedeeld worden.

Houd alle certificaten en facturen bij van transport, renovatie, en andere verhuiskosten. Dit is vooral handig voor mensen die verhuizen in functie van hun job, maar ook voor mensen die om privéredenen van woning wisselen.

Je huurt?

Zeg 3 maanden voor je verhuis schriftelijk je oude huurcontract op. Let er ook op dat je het contract nog eens goed doorneemt. In het document kunnen bijkomende voorwaarden opgenomen zijn, zoals verplichte herstellingswerken (om je huurwaarborg terug te krijgen).

Als je nog grote veranderingen in de nieuwe woning moet uitvoeren, zoals een nieuwe douche installeren of extra stopcontacten steken, praat dan eerst over de voorwaarden en maatregelen met de verhuurder.

4Vraag je huurwaarborg terug van je oude woning en draag deze dan over naar de nieuwe woonst (indien je weer verder huurt).

Stem de dagen van je verhuis van de ene locatie naar de andere goed op elkaar af, zodat je geen dubbele huur moet betalen.

Maak de oude woning schoon nadat je het hebt leeggehaald. Dat vergemakkelijkt de overdracht aan de verhuurder, je krijg sneller je waarborg terug én je kan gemakkelijk contoleren of je niets vergeten bent.

5Bron: Hebbes.be
Overzicht